Saturday, August 27, 2011

My Manicure Part 3 - Cuticle creams & oils / nail treatments

After showing you what I use to moisturize my hands daily and for rescue treatments, now it's time to care about cuticles and nails. In addition to my eczema, I'm a former "wolf-biter", so when I started to take care of my nails and hands last year, both my cuticles and nails needed some serious love.


Sephora apricot cuticle cream

Let's start with my least favourite product, Sephora's apricot nourishing nail balm. First complaint, it's the most expensive, almost 8 euros for 9 g. Secondly, I hated the smell. It's chemically sweet, quite potent and really bothering. Finally, it's really hard to rub in. I remember doing a watermarble once in pastel colours, applying the cream and taking pics, and it looked like I had not cleaned my cuticles at all...




Burt's Bees Cuticle cream

When I bought the BB's rescue treatment, I threw in the cuticle butter to compare with my favourite product, Lush Lemony Flutter. Burt's Bees' Butter is very thick, it reminded me of lipbalm. You have to rub your fingers to get some butter on your fingers, and a very small amount is enough. It penetrates quite easily and leaves your cuticles soft and nourished. The smell is clearly that of lemon, without anything else, and just like with the Hand treatment, it "feels" efficient and natural (which it is, for both). You can find it on the internet, the 17g/0.6oz pot is around 6$.

Lush Lemony Flutter

I'm not gonna be very original in saying that my favourite cuticle treatment is Lush Lemony Flutter. It is by far the most efficient, the most pleasant, the longer-lasting and the cheapest (it is a bit pricey when you buy it, but even with daily application, it lasts a year). The scent is heavenly, it smells like lemon pie. It is much sweeter and yummier than the pure lemon scent of Burt's Bees Butter, and it's softer in consistency, it melts easily on your fingers. It will leave your fingers quite greasy, so it's ideal for evening application (it's part of my "bedtime kit", together with Tiny Hands and my lipbalm).

Those three treatments are really nourishing, can be used for both nails and cuticles and are to be avoided before applying polish, they'll leave your nails greasy and the polish won't hold. I'm not recommending Sephora's balm, but the other two are quite equal in quality for me. Just with hand treatments, I use BB's products in the day and keep the LUSH ones for the night, and since I prefer LUSH's, I'll stick to them once my BB's are finished.

Now to products that are specifically for cuticles.

OPI Avoplex exfoliating cuticle treatment

This treatment stands aside from all the others since it works both as a moisturizing and a cuticle remover. Its removing action is not as pronounced as that of your usual cuticle remover, but it does contain AHA which exfoliate and "melt" the cuticles while hydrating them. It has a faint smell of watermelon with a chemical tinge. It's not unpleasant but not fantastic either. I like this cream because my cuticles grow very quickly and it damages my nails to remove them too often, so using this cream enables me to take out my Blue Cross only every two weeks.



Ecrinal cuticle oil

Now to cuticle oils. Basically, it's the same principle as creams, only in a different form, usually in a bottle with a brush, and just as with creams and butters, it must be applied after polish. Ecrinal serum is sold in drugstores only and is quite a fantastic product: low price (around 7 euros), super efficient and with a gorgeous smell, reminiscent of red berries crumble.





LM Cosmetic Almond cuticle oil
 
The reason why I have this oil is in the name... almond, almond, almond, I looooove almond. And sometimes, you don't feel like mixing scents and it's nice to have an oil that smells the same as your handcream... This oil is drier than the Ecrinal one, it penetrates quicker and the smell is nothing short of lovely.
I will finish this very long article by talking about two nail strengthener, so that my last "manicure" article will deal with products that are specific with nail beauty (as opposed to nail care): cuticle removers, base and topcoats. But before that, here are two products I would recommend for weak, brittle and sick nails.
Mavala Scientifique

This product is well-known to nail-addicts in France, but I don't know if it can be found easily abroad. From the Swiss brand Mavala, it's a very potent but very chemical nail hardener. A small bottle goes a long way and it can be used either in cures, two to three times a week, or once a month. You apply it on bare nails and let it sink for 30 seconds. Results appear very quickly but the ingredient list is quite frightening. 



Ecrinal nail hardener

So when Ecrinal proposed a more natural equivalent, many  people jumped on the occasion. I've read some mitigated reviews of that product, some bloggers have found that it made their nails drier. I haven't noticed anything wrong with it, I've taken the habit to apply once or twice a week and my nails are in very good shape, but given everything I do for them, it's quite hard to know where it comes from!!




Dikla nail cream

Finally, a special mention to the Dikla nail cream. I love this cream, first and foremost because it's a gift from my lovely Ceca. She's one of my dearest friends, but unfortunately she lives far away in Serbia so we haven't had many opportunities to see each other. I really associate this cream and its smell with Ceca's holidays in France last year, happy times... Anyway, beside this association, this cream is really nice. It works both for nails and cuticles and you can put it either on bare nails or on top of your polish. However, I cannot tell you its cost nor where to find it, I have my special furnisher!!

Après vous avoir parlé de mes soins hydratants pour les mains, voici le moment de vous présenter mes produits cuticules et ongles. En plus de mon eczéma, j'ai pendant longtemps torturé mes cuticules en les arrachant, il va donc sans dire que quand j'ai recommencé à m'occuper de mes mains l'an dernier, mes cuticules et mes ongles avaient sérieusement besoin d'amour!!

La crème abricot Sephora

Commençons avec le produit que j'aime le moins, la crème Sephora aux abricots. Premier problème, son prix: presque 8 euros pour 9g. Ensuite, je n'aime pas du tout son odeur, c'est de l'abricot très chimique et douceâtre et vraiment entêtant. Enfin, elle est très dure à faire pénétrer. Je me souviens avoir fait un jour un watermarble en couleurs pastels, j'ai mis cette crème et pris des photos, on aurait dit que je n'avais pas nettoyé mes cuticules...




Burt's Bees beurre au citron




Quand j'ai acheté le traitement intensif main Burt's Bees, j'ai ajouté le beurre cuticule pour le comparer à mon produit préféré, le Doigts de Fées de LUSH. BB's beurre est très épais, il me fait penser à un beurre pour les lèvres. Il faut vraiment le chauffer au doigt pour en prendre, et une très petite quantité suffit. Il est très facile à faire pénétrer et laisse les cuticules bien souples et hydratées. Il sent le citron, mais le citron "brut" et comme pour le baume à mains, ça "sent" efficace et naturel, et ça l'est!! On peut le trouver sur internet, le pot de 17g coûte environ 5 euros.

Lush Doigts de Fées



Je ne vais pas être très originale, ce produit est mon produit chouchou. Il est de loin le plus efficace, le plus agréable, celui qui dure le plus longtemps et au final, le moins cher (il paraît cher à l'achat, mais même en l'appliquant tous les jours, il dure environ un an). L'odeur est très gourmande, ça sent la tarte au citron meringuée, c'est beaucoup plus sucrée que le beurre cuticule Burt's Bees. Doigts de Fée est également plus crémeux, il fond facilement sous les doigts. En revanche, vous aurez les doigts gras après, alors c'est à réserver pour le soir (ça fait partie de mon "kit du soir" avec Oh les mains et mon baume à lèvres). 
Ces trois traitements sont très nourrissants, ils peuvent être utilisés pour les ongles et pour les cuticules et il faut les éviter avant d'appliquer le vernis, ils laisseront vos ongles gras et le vernis ne va pas tenir. Je n'ai vraiment pas été convaincue par le baume Sephora, mais les deux autres sont d'égale qualité pour moi: je garde le baume BB pour la journée et le LUSH pour le soir.


Passons maintenant aux produits spécifiques cuticules


OPI Avoplex exfoliating cuticle treatment


Ce produit est à part puisque c'est en même un hydratant et un soin exfoliant pour les cuticules. L'action exfoliante est bien moins puissante qu'avec un produit spécifiquement émollient, mais il contient des AHA qui font "fondre" les peaux mortes tout en les hydratant. Il a une légère odeur de pastèque avec un côté un peu chimique, ce n'est pas désagréable mais pas non plus transcendant. J'aime beaucoup cette crème car mes cuticules poussent très vite et les repousser mécaniquement trop souvent abîme mes ongles : grâce à ce soin, je ne sors mon pied de biche que deux fois par mois!




Ecrinal serum réparateur aux huiles précieuses

Nous entrons maintenant dans la classe des huiles à cuticules : le principe reste le même (il n'y a pas de secret, soin = hydratation) , c'est simplement la forme qui change, on a là des produits liquides qui s'appliquent au pinceau. Le sérum Ecrinal est disponible en parapharmacies et c'est un produit assez fantastique. Environ 7 euros le flacon, très efficace et avec un parfum assez dément de crumble aux fruits rouges!!!






LM Cosmetic huile cuticule amande
 


La raison de la présence de ce produit dans mon Helmer est dans le titre: amande, amande, amande. J'adoooore l'odeur de l'amande, et c'est parfois sympa de ne pas trop mélanger les odeurs entre les différents produits de manucure... Cette huile est plus sèche que le sérum Ecrinal, elle pénètre plus rapidement et sent vraiment très bon!!


Je vais finir cet article déjà très long en vous parlant de produits fortifiants pour les ongles, et mon futur dernier article se concentrera sur les soins liés à la pose de vernis, tels que les émollients à cuticules, les base et topcoats.
Mavala Scientifique



Le Graal de toutes les nail addicts!! De la marque suisse Mavala, c'est un produit très efficace mais très très chimique. La petite bouteille dure très longtemps et le produit peut être utilisé soit en cure deux ou trois fois par semaine ou alors une fois par mois. Il s'applique sur ongles nus et il faut le laisser pénétrer 30 secondes. Les résultats sont impressionants mais la liste d'ingrédients fait peur...





Ecrinal fortifiant

.... donc quand Ecrinal a sorti un équivalent naturel, l'idée était séduisante. J'ai lu des revues mitigées, certaines bloggeuses ont trouvé qu'il asséchait les ongles. Je n'ai rien noté de tel, je l'applique deux ou trois fois par semaine et mes ongles vont très bien. Mais en même temps, vu tout ce que je leur fait, j'aurais du mal à savoir exactement d'où ça vient!!




Dikla nail cream

Enfin, je me dois de mentionner la crème Dikla. J'adore cette crème, avant tout parce que c'est un cadeau que ma chérie Ceca. C'est une de mes plus proches amies mais elle a le mauvais goût de vivre en Serbie, donc on ne se voit pas très souvent. J'associe cette crème et son odeur aux vacances que Ceca a passé en France l'an dernier... Mais au-delà de ces associations positives, c'est une crème vraiment agréable. Elle marche pour les ongles et les cuticules et peut s'appliquer sur ongles nus ou par-dessus un vernis. Néanmoins, je ne peux vous dire ni où la trouver, ni combien elle coûte, j'ai mon fournisseur spécial...








2 comments:

  1. I'm personally in love with LUSH Lemony Flutter (no surprise, it's LUSH :P )

    ReplyDelete
  2. And it's lemon and it smells like cake... ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...